Review The Walking Dead (6×13) ‘The Same Boat’

REVIEW – THE SAME BOAT

‘The Same Boat’ is de dertiende aflevering van het zesde seizoen van The Walking Dead.

Let op: deze review bevat spoilers. Verder lezen op eigen risico!

c778b5d267cb4393c3d9b9c3a6c2943f

We beginnen waar we de vorige aflevering geëindigd waren: de ontvoering van Maggie en Carol. De leider van de groep, Paula, lijkt niet meteen de gemakkelijkste om mee te onderhandelen. Wat zou ze van plan zijn met Carol en Maggie? Brengt zij hen naar die gevreesde ‘Negan’. Ik hou mijn hart alleszins vast.

De twee dames worden naar een mysterieuze plaats gebracht. Het ziet ernaar uit dat de ontvoerders het leven van de beide dames zal sparen, toch is de angst dat we afscheid moeten nemen van één van onze lievelingspersonages groter dan ooit. Waarschijnlijk heeft dat met die ‘Negan’ te maken. Dit nieuwe personage wordt zodanig veel vernoemd, dat we wel in de gaten moeten krijgen dat we hier te maken hebben met het ergste soort schurk.

Het eerste deel van de aflevering focust meer op de dialogen. De gastacteurs komen alvast geloofwaardig over, zeker de actrice die Paula speelt, doet uitstekend haar werk. Naargelang de aflevering vordert, kom ik tot de conclusie dat deze groep echt wel niet de meest kwaadaardige is. Soms lijkt het wel alsof Rick’s groep uit de slechteriken bestaat. Kijk nu bijvoorbeeld naar Carol en Maggie. De twee dames blijken bloeddorstiger dan ooit geworden te zijn, alhoewel het moorden nu wel zijn tol begint te eisen.

walking-dead-the-same-boat-4

Ik ben blij dat we deze aflevering extra veel tijd besteden aan Carol en Maggie. Wat een heerlijke actrices toch! Tijdens de gevangenschap zit Carol duidelijk op een plan te broeden. Ze speelt een gelovige, ietwat schuchtere dame waarvan je zou denken dat ze nooit een vlieg kwaad zou doen. Het tegendeel blijkt waar te zijn. Carol haalt weer haar duistere kant naar boven, hetgeen ze nodig heeft om te overleven. Paula lijkt in Carol’s valletje te lopen en wat we achteraf te zien krijgen, is een gruwelijk beeld. Walkers knabbelen aan Paula’s gezicht alsof het een lekker schapenboutje is. Carol en Maggie kijken machteloos toe, maar beseffen dat dit ‘de nieuwe wereld’ is waar je je tegenstanders moet vermoorden om te overleven.

Voor een vluchtige seconde vrezen we dat Maggie haar baby’tje verliest. Chenne, een meisje uit de groep van de vijand, verdedigt zich met een vlijmscherp mes. Uiteraard richt ze zich op Maggie’s zwangere buik. Gelukkig blijft het maar met een scheurtje in Maggie’s shirt en moet Chenne dit maar bekopen met haar leven. Niet alleen Maggie’s leven hing aan een zijden draadje, maar ook dat van Carol. Heb je de walker gezien die haar wou aanvallen net toen dat ze haar pistool richtte op Paula? Heel even dacht ik dat Carol er geweest was, maar dan besef je dat dit véél te vroeg geweest zou zijn. De personage-ontwikkeling van Carol is geweldig en één van de sterkste aspecten van The Walking Dead. Het ziet er nu ook naar uit dat Carol een les heeft getrokken uit Morgan’s opvattingen en dat ze terug begint te ‘geloven’. Ze krijgt stilaan ook last van haar geweten. Vindt Carol uiteindelijk de zin in dit apocalyptische leven terug na de dood van haar dochtertje, Sophia?

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Maggie en Carol kunnen uiteraard ontsnappen en komen Rick’s groep tegenmoet. Maggie valt in de armen van Glenn, Carol wordt dan weer getroost door haar steun en toeverlaat, Daryl. Rick heeft eindelijk de mogelijkheid om de man op de motor te confronteren. Hij staat er immers helemaal alleen voor. De man claimt ‘Negan’ te zijn. Het wordt dus duidelijk dat deze Negan psychologisch sterk is aangelegd. Hij heeft zijn groepsleden zo weten te brainwashen, dat ze de kogel voor hem zouden opvangen. Zoals de oudere vrouw in Paula’s groep al eerder grinnikend zei: ‘We zijn allemaal Negan’, wordt het hier ook duidelijk dat het om een misverstand gaat. Rick schiet de man natuurlijk onmiddellijk neer en denkt daarbij voorgoed komaf gemaakt te hebben met Negan. Niets is helaas minder waar.

‘The Same Boat’ had een enorm trage opbouw, toch stelde het laatste kwartier niet teleur. Het was tof om Carol en Maggie nog eens een volle actie bezig te zien. Ook altijd leuk om Carol’s personage verder te zien ontwikkelen. De gastacteurs speelden hun rol alvast overtuigend, vooral Paula dan. De dertiende aflevering voelde wat aan als de ‘kalmte voor de storm’. De kijker moet immers denken dat we het ergste achter de rug hebben, maar wij weten natuurlijk beter. Weer uitkijken naar volgende maandag!

• Verhaallijn: 7.5/10
  • Acteerwerk: 8.6/10
  • Spanning and opbouw: 6.9/10