Review The Walking Dead (6×14) ‘Twice as Far’

REVIEW – TWICE AS FAR

‘Twice as Far’ is de veertiende aflevering van het zesde seizoen van The Walking Dead.

Het leven in Alexandria gaat weer z’n gangetje: Olivia controleert de voorraad aan eten, Morgan oefent met zijn stok en bouwt verder aan zijn cel en Sasha staat weer op de uitkijk. Ook Rosita lijkt definitief een streep te hebben getrokken onder haar relatie met Abraham. Ze deelt nu liever het bed met Spencer Monroe. Sinds vorige aflevering hebben we een andere Carol leren kennen. Carol blijkt te twijfelen aan haar identiteit en weet niet goed of ze zo verder wil leven. ‘Vermoorden om te overleven’ is niet meer haar mantra, maar ze vindt nu wel soelaas in haar geloof..

AMC

In deze aflevering staan de ‘underdogs’ centraal. Denise en Eugene komen daarbij meteen in ons op. Beide personages komen in dat opzicht toch wel erg overeen. Eugene wordt onderschat door zijn klungelige gedrag en vreemde opvattingen. Denise lijkt nu ook niet meteen de meest ervaren vechter te zijn. Toch willen beide personages zich ‘bewijzen’ in deze aflevering, hetgeen dat als de rode draad doorheen deze aflevering loopt. Eugene en Denise doen een verdienstelijke poging, maar voor één van hen loopt het helaas faliekant mis af.

Eugene heeft misschien niet de vaardigheden om een walker vlug te doden, maar bezit wel een goed stel hersenen. Volgens hem wordt het tijd om aan de rest van de groep te laten zien dat hij geen sukkel is en hij best wel weet te overleven. Hij neemt Abraham mee naar een plek waar er volgens hem kogels gefabriceerd kunnen worden, wat van vitaal belang is om te overleven. Een geniaal idee, maar of het ook daadwerkelijk gaat lukken is een ander verhaal. Plots loopt er een walker met een met staal overgoten hoofd op Eugene en Abraham af. Eugene wil zich bewijzen en ‘claimt’ de walker. Hij faalt helaas en het is opnieuw Abraham die zijn hachje moet redden. Eugene voelt zich alweer misbegrepen en reageert zich op Abraham af, wat resulteert in het (voorlopige) vertrek van Abraham.image-8.jpeg

Denise wil zich naast Eugene ook bewijzen aan de rest van de groep. Ze wil graag meegaan op één van de veroveringstochten van Daryl en Rosita. De twee staan er twijfelachtig over en raden het Denise ten zeerste af, maar haar beslissing is al lang genomen. Op aanraden van Denise gaat de groep naar een cadeauwinkeltje dat ook een apotheek blijkt te hebben. Uiteindelijk heeft ze het bij het juiste eind. In het cadeauwinkeltje ontdekt Denise hoe de buitenwereld er daadwerkelijk aan toegaat. Ze heeft het er erg moeilijk mee wanneer ze ziet hoe wreed deze geworden is, wat op zijn beurt het identificeren met dit personage weer een stuk gemakkelijker maakt. De ontwikkeling die Denise deze aflevering doormaakt is zeker één van de noemenswaardige dingen van deze aflevering. De actrice stelt ons niet teleur.

Ondanks de schok blijft Denise volhouden dat ze zich kan aanpassen in een wereld van ondoden. Wanneer ze een walker aantreft in een auto neemt ze de kans om haar uit te schakelen. Haar poging lijkt eerst te mislukken en we vrezen voor Denise’s leven, maar uiteindelijk verrast ze vriend en vijand en steekt ze de walker dood. Denise heeft zich dus kunnen bewijzen!

Daryl en Rosita begrijpen niet waarom Denise zich zozeer wil bewijzen, zeker nadat het bijna haar leven kostte. Denise geeft vervolgens een indrukwekkende speech over hoe ze zich als persoon ontwikkeld heeft door eindelijk de echte wereld onder ogen te durven komen. Ze kan hierdoor haar eigen angsten eindelijk relativeren en bijgevolg haar gevoelens voor Tara beter plaatsen. Voordat ze haar monoloog tot een volwaardig einde kan brengen, wordt er een pijl door haar rechteroog geschoten. Denise beseft niet goed wat er zonet gebeurt is en sterft al snel aan haar verwonding. Dit hadden we niet zien aankomen!

De groep wordt aangevallen door D oftewel Dwight, een personage dat ons erg bekend voorkomt. Dwight heeft onderweg ook Eugene meegenomen en dreigt ermee diens leven te ontnemen als Rosita en Daryl niet vertellen waar hun kamp zich bevindt. Achterin verschuilt Abraham zich, die het toch niet over zijn hart kon krijgen om Eugene achter te laten. Het is Eugene die uiteindelijk de held van de dag is. Hij zet zijn tanden in Dwight’s klokkenspel en veroorzaakt daarbij een hele chaos in de groep van de vijand. Daryl en Rosita zien de uitgelezen kans om aan te vallen. De aanval eindigt in een overwinning in kamp Daryl, maar dat heeft hen wel één leven gekost.

(Je kent Dwight misschien nog uit aflevering 6 van seizoen 6 wanneer Daryl overmeesterd werd door een groep jonge mensen. Dwight bleek toen nog vrij oké te zijn, afgezien van het feit dat hij Daryl’s motor en kruisboog stal.)

Denise wordt in Alexandria begraven. Wat mij stoorde was dat Tara geheel afwezig was in deze aflevering. Ik zou het net belangrijk gevonden hebben voor haar ontwikkeling als personage. Vreemde keuze van TWD. We eindigen deze aflevering met een behoorlijk schokkerende twist. Carol blijkt iedereen en alles achtergelaten te hebben en verlaat Alexandria.

De veertiende aflevering vond ik de minst goede in het tweede deel van seizoen 6. Versta me niet verkeerd; het was nog steeds een goede aflevering! Het enige wat ik miste was actie en vooruitgang in de verhaallijnen. De eerste helft van ‘Twice as Far’ had een verschrikkelijk trage opbouw en het leek erop dat dat ook zo zou blijven. Het acteerwerk was hier wel een sterk punt en dan spreek ik vooral over Merritt Wever die ‘Denise’ speelt. Haar personage stond erg centraal deze aflevering, gevolgd door Eugene als close second. Daryl en Rosita konden me dan weer minder overtuigen. Het was een leuke touch om Dwight opnieuw te introduceren in de show, maar dan als de echte bad guy. Hij deed me wat denken aan Two-Face uit de Dark Knight-trilogie. Carol’s beslissing op het einde van de aflevering vond ik dan weer minder gepast. Enkele afleveringen geleden verdedigde Carol zich nog op een indrukwekkende manier, maar daar blijkt nu weinig van over gebleven. Ze begint zich schuldig te voelen voor het aantal doden dat ze op haar geweten heeft. Ik vind deze ontwikkeling nogal plots en niet echt op zijn plaats. Desondanks dit alles bevatte de aflevering nog genoeg verrassingen en stelde ze niet teleur.

• Verhaallijn: 7/10
  • Acteerwerk: 7.8/10
  • Spanning and opbouw: 6.7/10