Review The Walking Dead (6×16) ‘Last Day On Earth’

REVIEW – LAST DAY ON EARTH

‘Last Day on Earth’ is de seizoensfinale van het zesde seizoen van The Walking Dead.

De seizoensfinale begint met een mysterieuze shot die doorheen de aflevering meerdere keren voorkomt. Heel waarschijnlijk horen we het gehijg van Daryl, Michonne, Rosita en Glenn die opgesloten zitten bij de Saviors. Waar en hoe blijft een raadsel. Op de achtergrond horen we het typische fluittoontje dat de Saviors gebruiken om aan te geven dat ze je gevonden hebben. Vervolgens keren we naar Morgan die nog steeds op zoek is naar Carol. Tijdens zijn zoektocht komt hij een wit paard tegen. Morgan twijfelt niet en zet zijn reis te paard verder. In Alexandria wordt alles in gereedheid gebracht voor het vertrek van Maggie. Rick gaat immers proberen om Maggie veilig naar de dokter in Hilltop te brengen. Carl, Abraham, Eugene, Sasha en Aaron beslissen om Maggie een dienst te bewijzen en reizen mee. Vervolgens zien we een erg verwonde man die op de vlucht is voor de Saviors. De Saviors zijn hem helaas te snel af en lokken de man in de val. Ze sleuren het slachtoffer op een brute wijze tot het midden van de autostraat en blokkeren zo de weg naar de Hilltop. De arme man vertelt ons dat zijn mensen vermoord werden in een bibliotheek. Ondertussen treft Morgan een gewonde Carol aan in een bibliotheek. (?!) ..

AMC_TWD_616_SP_2-800x450
AMC

Morgan lapt Carol terug op en probeert haar te overtuigen om terug te keren naar Alexandria, maar zijn pogingen zijn tevergeefs. Carol blijft koppig volhouden dat ze alleen wil verdergaan. Niet omdat ze het gevaar wil ontvluchten, maar omdat ze niet meer wil doden voor degenen die haar nauw aan het hart liggen. Ze is het strijden beu en neemt vrede met de gedachte dat ze weinig kans maakt op overleven. Carol bedreigt Morgan heel even met een pistool en eist van hem dat ze haar gerust laat. Wanneer Morgan vervolgens naar buiten gaat om de verhangen Walker uit zijn lijden te verlossen, blijkt Carol al de benen te hebben genomen.

Rick en co. vertrekken met de kampeerauto richting de Hilltop. Onderweg praat Rick met een erg verzwakte Maggie. Maggie heeft er geen goed oog op, maar Rick probeert op haar in te praten. Hij verzekert haar dat ze samen alles aankunnen. Al vlug ondervinden Rick en de rest een eerste hindernis op hun pad. Zo treffen ze het groepje aan die we aan het begin  van de seizoensfinale op een man zagen jagen. De leider van de groep raadt Rick aan om een andere weg te nemen en om goed voor elkander te zorgen. Het zou wel eens vlug kunnen aflopen voor één van hen. Is dat een voorbode op iets wat ons te wachten staat deze aflevering? Ik vrees ervoor. De kampeerauto vertrekt en kiest inderdaad voor een andere route. Opnieuw wordt hun weg geblokkeerd door een bende Saviors. Rick besluit om een confrontatie te vermijden en keert terug om opnieuw een andere route uit te stippelen.

AMC

Morgan ontdekt ondertussen dat Carol alweer verdwenen is. Hij verlaat de bibliotheek met zijn paard om Carol opnieuw op te sporen. Carol bevindt zich immers op een welbekende plaats. Herinner je je nog waar Rick en Morgan spraken over die Wolf en de gestolen chocoladereep? Niet alleen Carol bevindt zich daar, maar ook de man die Carol’s kruisje terugvond in de vorige aflevering. De man was de enige overlevende van de groep waarvan Carol alle leden doodschoot en zint op wraak. Hij ziet dan ook de uitgelezen kans om Carol terug te nemen en schiet meerdere keren op haar arm. Vervolgens laat hij haar eenzaam en alleen achter, zodat ze aan een trage dood zal sterven. Gelukkig ontdekt Morgan wat er aan de hand en spoort hij de man aan om zijn pistool te laten vallen. Hij slaat Morgan’s goede raad uit de weg en wordt vervolgens zelf doodgeschoten door Morgan. Ondanks dat Morgan Carol’s leven redde, is ze hem niet echt dankbaar. Ze smeekt Morgan om haar gerust te laten, maar hij geeft aan dat nog niet alles verloren is en dat Carol zichzelf zal terugvinden. Plots worden ze gevonden door twee mannen in uitrusting. Het zou wel eens kunnen dat de mannen deel uitmaken van die andere groep: ‘The Kingdom’, de tegenhangers van ‘The Saviors’. In ‘The Kingdom’ is Ezekiel de leider. Ezekiel is een zwarte man die een tijger als huisdier houdt. Ja, een tijger! Materiaal voor seizoen 7.

AMC

Rick en zijn groep zijn nog steeds onderweg naar de Hilltop, een reis die veel lastiger blijkt te zijn dan verwacht. Maggie’s situatie lijkt er ook niet beter op te worden. En dan gebeurt het opnieuw! Een rij van Walkers blokkeert de weg. Dit keer dragen de walkers ook attributen van Michonne en Daryl. Zo draagt er een walker enkele dreadlocks van Michonne en werd een walker beschoten met pijlen van Daryl’s kruisboog. De Saviors vallen weer aan en richten hun geweren richting Rick’s groep. Ze kunnen gelukkig veilig ontsnappen. Wat zijn die Saviors eigenlijk van plan met Rick en co.? Willen ze hen ergens heen lokken? Het ziet er alvast zo naar uit. En het wordt er niet beter op. Opnieuw is de weg geblokkeerd door een nog grotere groep Saviors. Terugkeren is de boodschap!

De route wordt voor een duizendste maal veranderd, wat ervoor zorgt dat de brandstof van de caravanwagen aanzienlijk begint te verminderen. De alternatieve autoweg richting de Hilltop wordt opnieuw geblokkeerd door een groot aantal boomstammen, wat aantoont dat Negan’s groep veel sterker blijkt te zijn dan verwacht.

the-walking-dead-last-day-on-earth-spoilers-1
AMC

Het wordt al snel donker en Eugene komt aanzetten met een goed voorstel. Volgens hem is het beter dat hij alleen verdergaat met de kampeerauto en dat Rick en co. Maggie te voet brengen naar de Hilltop. Hij licht Rick ook in van zijn plannen betreffende de fabriek waar ze mogelijk kogels kunnen fabriceren. Rick en Abraham bedanken Eugene en wat we krijgen is één van de meest hartverwarmende scènes uit het zesde seizoen. Eugene heeft een hele ontwikkeling doorgestaan en is er klaar voor om zijn mannetje te staan.

De overige groepsleden leggen de reis dan maar te voet af. Helaas ligt er al vlug onheil op de loer. We horen het beruchte fluittoontje van de Saviors, waardoor Rick’s groep meteen weet hoe laat het is. Plotseling wordt het gefluit een heel stuk luider en komen we tot de spijtige conclusie dat Rick en de rest in de val zijn gelokt door Negan’s mannen. Rick ziet geen andere keuze dan zich maar over te geven. De groepsleden moeten knielen voor de Saviors, waaronder ook de zwakke Maggie. Ook blijken Michonne, Glenn, Rosita en Daryl zich in één van trucks te bevinden. Wanneer Glenn Maggie in deze staat aantreft, breekt zijn hart onmiddellijk. En dan is het tijd om ‘the big man’ te ontmoeten: Negan.

AMC_TWD_S6B_616_Inside_LastDayOnEarth_01-800x450
AMC

We waren hierop voorbereid, maar toch zat ik te huiveren toen Negan op het beeld verscheen. Jeffrey Dean Morgan doet zijn werk uitstekend en brengt Negan op een geloofwaardige manier tot leven. Hij is net zoals ik hem had voorgesteld: imposant en erg intimiderend. Al vlug komt onze grootste nachtmerrie uit: Negan staat op het punt om iemands hoofd in te slaan. Even ziet er het naar uit dat hij voor Maggie kiest, waardoor Glenn heldhaftig probeert in te grijpen. Dwight, die zich daar overigens ook bevindt, heeft Glenn al vlug beet. Negan kiest om het rijmpje “Eeny, meeny, miny, moe” toe te passen om zo het slachtoffer uit te kiezen. Wanneer het rijmpje is afgelopen, heeft Negan’s Lucille (zo noemt hij zijn knuppel die versierd is met prikkeldraad) een slachtoffer gekozen. Helaas zien we niet om wie het gaat. Vooraleer Negan begint aan te vallen, waarschuwt hij de overige groepsleden om niets te ondernemen. Op een gruwelijke wijze slaat hij het hoofd van zijn slachtoffer in. We horen enkele leden van Rick’s groep krijsen en tieren. Ik had het gevoel dat Negan het hoofd van een mannelijk personage insloeg. Een mannelijk personage die een potentieel gevaar voor Negan zou kunnen betekenen. Het was sowieso niet Rick of Carl. Dit seizoen werd me ook duidelijk waarheen de schrijvers met Maggie’s personage willen. Volgens mij sluit ze zich aan bij de Hilltop-gemeenschap en wordt ze hun leider. Enid zou dan de rol van Sophia kunnen overnemen en met haar mee reizen. Het werd ons sinds vorige aflevering al duidelijk gemaakt dat zij en Enid een sterke vriendschapsband aan het opbouwen zijn. Aaron en Rosita zijn het volgens mij ook niet. De kijkers zouden niet voldoende geshockeerd zijn. Dan blijft nog enkel Abraham, Daryl, Glenn en Eugene over. Volgens mij is het zeker één van deze vier. De minste kans heeft Eugene. Zijn personage is nog volop in de ontwikkeling. Ook Abraham’s relatie met bleek in zijn voordeel te wijzen, of net in zijn nadeel. Het zat er eigenlijk vingerdik op dat Glenn de slag van de knuppel zou krijgen toen dat hij Maggie’s leven wou redden, toch denk ik niet dat hij het slachtoffer is. Er werd de vorige aflevering al een aanslag op Daryl’s leven gepleegd, dus ik denk niet dat ze hem opnieuw gaan aanvallen. Daryl’s personage is te zeer geliefd bij het grote publiek.

Ik zet mijn geld op Abraham. Hij is de enige die een gevaar zou kunnen betekenen voor Negan en zijn verhaallijn was erg emotioneel deze aflevering. Abraham is ook één van de vaste waarden binnen de serie, toch zou zijn dood minder impact hebben dan pakweg Glenn of Daryl. Het antwoord krijgen we 10 oktober! Geduld uitoefenen is de boodschap, helaas!

AMC

Ik ga eerlijk zijn: ik ben toch wel serieus teleurgesteld in de seizoensfinale van TWD. Al wekenlang is er een enorme opbouw naar deze scène en we krijgen nog niet eens een antwoord op onze vraag. Het einde zou véél meer impact hebben gehad als ze getoond hadden om wie het ging. Nu zal dit moment zijn effect wat missen tijdens de première van het zevende seizoen. De aflevering had veel potentieel om uit te groeien tot één van de sterkste afleveringen uit de serie, maar met zo’n anticlimax heb ik mijn mening grondig moeten herzien. Er waren absoluut ook positieve punten aan deze aflevering: bijvoorbeeld Jeffrey Dean Morgan’s acteerwerk en de spanningsopbouw. Ook de scènes  met Carol en Morgan’s vond ik niet noemenswaardig. Het weglaten van het mogelijk grootste moment in The Walking Dead kost deze aflevering helaas heel wat punten.

Verhaallijn: 7/10
Acteerwerk: 8.7/10
Spanning and opbouw: 5.5/10 (mooie spanningsopbouw, maar een verschrikkelijke anticlimax)
Cinematografie: 7.6/10
Compositie: 7/10

FINAL SCORE: ‘LAST DAY ON EARTH’

4 thoughts on “Review The Walking Dead (6×16) ‘Last Day On Earth’”

1. Gelul het is de slechtste , aflevering van alle voor gaande . Laten we een boek en dvd verbranding houden .,…Om te vieren dat we 5 , 9 mooie jaren hebben mogen genieten van deze prachtige serie ! Maar dat , dat nu over is , Kirkman is gewoon te druk met andere dingen bezig!

Like

1. Deze aflevering was inderdaad teleurstellend. In de media lieten ze blijken dat het de ‘grootste’ en ‘beste’ aflevering zou worden, maar niets was minder waar. Dit seizoen viel toch tegen, zeker vergeleken met seizoen 1 t.e.m 3. Toch ben ik benieuwd wat het zevende seizoen zal geven.

Like