Review Outlander (02×01) ‘Through a Glass, Darkly

‘Through a Glass, Darkly’ is de eerste aflevering van het tweede seizoen van Outlander.

‘Opgelet voor spoilers! Verder lezen op eigen risico.

Claire ontwaakt in 1948, terug aan de stenen die haar eerder naar het jaar 1745 brachten. Ze herinnert zich weinig van wat er voorheen is gebeurd. Doch is Claire een gebroken vrouw. Ze hebben haar Jaime ontnomen en het enige wat overblijft is, is zijn ring én hun ongeboren baby. In allerijl loopt Claire naar de weg. Wanneer ze een auto tegenkomt, weten we genoeg. Claire bevindt zich terug in het heden. De man stapt uit de auto en vraagt aan Claire of ze in orde is. Claire vraagt meteen of ze zich terug in het heden bevindt en wil weten wie de Slag bij Culloden gewonnen heeft: de Britten of de Jacobieten. Tot haar grote verdriet hebben de Britten gewonnen, waardoor ze meteen beseft dat Jaime is omgekomen bij de slag. Claire stuikt in elkaar. Haar hart is gebroken.

S02e01-still1
Frank Randall, gespeeld door Tobias Menzies. Ook bekend als ‘Edmure Tully’ uit Game of Thrones.

Het is toch weer even geleden dat we Claire’s man, Frank, weerzien. Frank is in de zevende hemel wanneer hij verneemt dat Claire nog steeds in leven is. Hij zit vol met vragen, net zoals de pers. Iedereen is in de ban van de verdwijning van Claire. Claire moet zich terug aanpassen aan het leven anno 1948. Het lawaai van het verkeer, maar vooral het feit dat haar man Frank op twee druppels water lijkt op Black Jack Randall, de man die Jaime verkrachtte, mishandelde en emotioneel brak. Frank kan het maar moeilijk vatten dat zijn vrouw in een andere tijd heeft geleefd. Hij is een man van rede en verstand, in tegenstelling tot Jaime die wel oprecht geloofde in Claire’s verhaal. Claire keert terug naar Mevrouw Graham, de vrouw die haar toekomst las in de eerste aflevering van vorig seizoen. Mevrouw Graham is de enige waaraan Claire haar verhaal echt kwijt kan. Ze wil met behulp van Graham uitzoeken of Jaime gestorven is in de Slag  bij Culloden.

Claire en Frank hebben een openhartig gesprek over hetgeen wat er nu allemaal gebeurd is. Claire vertelt stapsgewijs wat haar overkomen is en wie Jaime is. Frank kan het plaatsen dat ze moest trouwen met Frank, maar niet dat ze zijn kind draagt. Even wordt hij agressief en vinden we het duistere kantje van zijn voorvader Black Jack ook bij hem terug. Frank weet geen blijf met zichzelf en slaat alles wat in zijn weg staat tot moes.

Het koppel beslist om alles wat hen overkomen is, achter zich te laten en een nieuw leven te starten. De pers zal hen niet gerust laten, dus het is aangeraden dat ze het land verlaten. Frank en Claire nemen afscheid van hun verleden, verbranden hetgeen wat overbleef uit Claire’s verleden met Jaime (denk maar aan haar prachtig kleed) en vliegen naar Amerika. Een nieuwe start…

Terug naar het verleden: Le Havre, Frankrijk (1745)

Claire en Frank arriveren in Parijs.

Deze scène brengt ons waar seizoen 1 geëindigd is: de boottrip van Jaime en Claire naar Frankrijk. We hadden het eerste halfuur te maken met een flashforward (een vooruitblik) naar hetgeen wat ons te wachten staat. We weten dus al dat hun missie niet geslaagd is, maar waarom precies is nog onduidelijk. We komen het nu te weten! Jaime en Claire’s doel is  de Fransen overtuigen om de Jacobieten niet te steunen bij de oorlog tegen de Britten. De Schotse Hooglanden willen wraak nemen op de Britten voor het afzetten van hun koning, Koning Jacobus II. Momenteel heerst de Stuart-dynastie over Engeland, een dynastie die steevast voor het protestantisme steunt, hetgeen wat de katholieke Schotten nog meer ergert. De Schotten willen de kleinzoon van hun afgezette koning Jabobus II op de troon zien: Bonnie Prince Charlie. De aanhangers van Bonnie Prince Charlie worden Jacobieten genoemd. Eerst lijkt het dat de Jacobieten aan de winnende kant staan, maar bij de Slag bij de stad Culloden lijden de Jacobieten een enorm verlies. Het resultaat is dat de Engelsen de Schotse Highlandcultuur helemaal verwoest. En dit willen Claire en Jaime voorkomen. Ze willen dat de Jacobieten niet de kans krijgen om oorlog te voeren tegen de Britten, zodat de Slag bij Culloden nooit zal plaatsvinden.

Claire en Jaime schakelen de hulp in van Jaime’s neef Jared. Jared levert wijn aan het Franse Hof. Op deze manier kunnen Claire en Jaime in contact komen met de Jacobieten. Ondertussen ontdekt Claire in Parijs een zieke matroos. Wetende dat ze een verpleegster is en ook heel wat vooruit staat op haar tijd, vlucht ze naar de zieke jongeman toe. Ze stelt al vlug een diagnose: de matroos heeft de pokken. Ze laat dit vlug weten aan het volk in Parijs en maakt daarbij haar eerste vijand: de graaf St. Germain,  de eigenaar van het schip waarop de matroos zat (zie foto onderaan). St. Germain moet hierdoor één van zijn dure vloten verbranden om een verdere besmetting te voorkomen. Dit kost hem dus heel wat geld! St. Germain belooft Claire en Jaime dat het hier niet bij zal blijven.

‘Through a Glass, Darkly’ nam een bijzonder sterke start. Actrice Caitriona Balfe’s acteerwerk in de eerste scènes was adembenemend. Niet alleen Balfe, maar ook Tobias Menzies was briljant in deze aflevering. Hoe hij twee compleet verschillende personages kan vertolken: Black Jack en Frank, slaat me met verstomming. Prachtig geacteerd! Het eerste deel van de aflevering vond ik sterk geacteerd, ook al ging het traag vooruit. De muziek die de ontroerende scènes vergezelde, waren prachtig en zeker het vernoemen waard. Het was even verwarrend wanneer Claire zich plots terug in 1945 bevindt, maar ik kon al vlug weer de draad oppikken. Het is duidelijk waar Claire en Jaime naartoe willen dit seizoen, maar het overtuigt me nog niet helemaal. De nieuwe slechterik blijkt graaf Saint-Germain te zijn. Ik kijk uit naar zijn ontwikkeling en naar de manier waarop hij wraak zal nemen op Claire en Jaime. Krijgen we te maken met een tweede Black Jack Randall?

Qua verhaallijn ben ik zeker benieuwd wat er dit seizoen ons allemaal te wachten staat. Toch blijft het nog allemaal een beetje onduidelijk. Ik laat het op me afkomen. Het acteerwerk was geweldig. Geen twijfel mogelijk daarover. Qua spanning komt Outlander vaak tekort. Ik mis een spannend momentje en ik betrap me er soms wel op dat ik even wegdroom. De cinematografie was ook mooi deze aflevering (de muziek gecombineerd met  de scènes en de shot waar Claire uit het raam kijkt en vervolgens plots in het vliegtuig richting Amerika zit). De compositie van deze aflevering was oké. De afwisseling tussen verschillende scènes was niet slecht, maar er mocht toch net een beetje meer variatie  in aanwezig zijn. Nu duurden de dialogen toch net iets te lang.

RESULTAAT

Verhaallijn: 7.5/10
Acteerwerk: 9.3/10