Review Game of Thrones (06×04)’Book of the Stranger’

‘Book of the Stranger’ is de vierde aflevering van het zesde seizoen van Game of Thrones.

Tyrion sluit een deal. Jorah en Daario ondergaan een moeilijke taak. Jaime en Cersei proberen hun situatie te verbeteren.

Het lot brengt Sansa en Jon eindelijk terug samen. – HBO

We beginnen deze aflevering met een erg ontroerende scène: Sansa en Jon’s reünie. De langverwachte scène stelde niet teleur! Zag je ook hoe Tormund Brienne aanstaarde toen ze Castle Black binnenreed? Wat willen ze hier insinueren? Tijdens Jon en Sansa’s reünie wordt er niet gesproken. Hun lichaamstaal zegt genoeg. Beiden spreken over het verleden en de toekomst. Sansa probeert Jon te overtuigen om Winterfell in te nemen, maar Jon staat niet meteen te springen om oorlog te voeren tegen de Boltons. Hij is het beu om te vechten en keer op keer te verliezen. Hij heeft nog één klein duwtje in de rug nodig. Later hier meer over!

Melisandre en Davos lopen zich wat verloren in Castle Black nu ze beiden Stannis niet meer dienen. Melisandre geeft aan dat ze nu Jon Snow dient omdat hij the Prince Who Was Promised is. Davos wijst haar erop dat ze dat ook van Stannis dacht. Eindelijk vraagt Davos achter Stannis zijn dood, maar Melisandre ontwijkt zijn vraag. Vervolgens vraagt hij achter Prinses Shireen’s dood, maar vooraleer Melisandre iets kan zeggen worden ze onderbroken door Brienne of Tarth. Brienne vertelt hen dat zij Stannis vermoordde omdat die toegaf dat hij zijn broer vermoordde met bloedmagie. Ze kijkt daarbij vooral naar Melisandre, die ze in het verleden nog al eens ontmoette.

Laat ze nooit meer gaan, Jon Snow – HBO

Robin Arryn bevindt zich nog steeds in Runestone. Hij is aan het trainen met Lord Yohn Royce. Robin’s vaardigheden in het vechten zijn allesbehalve verbeterd en hij is nog steeds dezelfde irritante, arrogante jongeman. Petyr ‘Littlefinger’ Baelish arriveert ook in Runestone en heeft een geschenk meegebracht: een valk. Royce vraagt aan Littlefinger wat zijn inbreng was in het huwelijk van Sansa Stark met Ramsay Bolton. Hij wantrouwt hem dus nog steeds. Geef de man dan ook ongelijk! Petyr toont aan dat Robin de Lord of the Vale is en dat hij alles kan doen wat hij wil. Robin suggereert om Yohn Royce door de Moon Door te duwen. Zijn liefde voor de Moon Door is dus nog niet weggeëbd. Royce claimt dat hij steeds loyaal is gebleven aan het huis Arryn en smeekt om genade. Petyr laat zien dat hij de macht heeft over Robin Arryn en manipuleert de jongen zodat hij Yohn Royce geen kwaad aandoet. Littlefinger doet vervolgens een pleidooi om de heren van de Vale naar het Noorden te laten marcheren om Sansa Stark terug naar hem te brengen.

Tyrion en co. wachten de Great Masters op in Meereen. Tyrion stelt de voormalige slavenmeesters zijn plan voor: hij geeft de meesters 7 jaren om slavernij af te schaffen. Via dit systeem hebben de meesters voldoende tijd om zich aan te passen aan de nieuwe regels. Het ziet er een goed doordacht plan uit; doch zijn Grey Worm en Missandei niet overtuigd. De locale inwoners zijn ook niet overtuigd en stappen op Tyrion af. Wij kennen Tyrion gelukkig lang genoeg om te beseffen dat zijn politiek inzicht veel beter is dan dat van Missandei of Grey Worm.

11
Missandei en Grey Worm zijn niet overtuigd van Tyrion’s plan.

Jorah en Daario zijn nog steeds op hun missie om Daenerys terug te vinden. Jorah kent Vaes Dothrak nog, hetgeen in hun voordeel speelt. Hij weet dat wapens niet toegelaten worden in hun heilige stad. Hij verplicht Daario dan ook zijn dolk te overhandigen. Zwaar tegen zijn zin geeft Daario zijn geliefde dolk  aan Jorah. Tijdens het overhandigen ontdekt Daario dat Jorah greyscale heeft opgelopen. Jorah beseft opnieuw dat hij een tikkende tijdbom is.

’s Nachts infiltreren de twee mannen Vaes Dothrak. Al gauw worden ze tegengehouden door Aggo. Aggo kan bijna Jorah vermoorden, maar wordt tijdig gestopt door Daario Naharis. Maar goed dat Daario Jorah niet gehoorzaamde bij het overhandigen van zijn dolk! Daenerys wacht intussen op de komst van de khalasar Vezvhen. Ze spreekt met de High Priestess of the Dosh Khaleen. Ze ontmoet ook een andere khaleesi die haar haat voor khals deelt. Wanneer de twee water gaan halen, lopen ze Jorah en Daario tegen het lijf. Ze willen samen met haar ontsnappen uit Vaes Dothrak, maar Daenerys heeft al een plan op het oog. Ze rekent wel op de hulp van de twee mannen.

3-2
De twee romantici zijn op zoek naar hun khaleesi – HBO

Arme Koningin Margaery. Ze zit nog steeds te niksen in haar vuile cel. Margaery wordt naar de High Sparrow gebracht. De High Sparrow spreekt over zijn verleden en hoe hij zijn geloof vond. Ergens vind ik het moeilijk om de High Sparrow te haten, want hij komt vrij sympathiek over. Toch moet hij de Tyrells asap vrijlaten!

Margaery mag eindelijk haar broer bezoeken. Helaas om de verkeerde redenen, aldus blijkt. Ze wordt niet naar Loras gebracht om hem te steunen, maar juist omdat Loras haar kan breken. Zijn uitzichtloze situatie doet Margaery duidelijk iets. Hij ziet dan ook niet bepaald gezond uit. Hij wordt mishandeld en wil dat zijn lijden zo snel mogelijk eindigt. Margaery moedigt Loras aan om te blijven doorzetten, maar hij heeft de moed al opgegeven. Loras is zo kwetsbaar dat het wel eens zou kunnen dat hij achtergehouden infomatie vrijgegeven heeft.

We krijgen nog een dialoog tussen Cersei en Tommen. Even tussendoor: Pycelle is echt wel geweldig! Tommen wil zijn moeder iets vertellen, maar de informatie is erg vertrouwelijk. De High Sparrow vroeg hem uitdrukkelijk om de informatie met niemand te delen. Heel waarschijnlijk wil Tommen zijn moeder vertellen dat de Tyrells achter Joffrey’s moord zitten. Net wanneer Tommen het geheim aan zijn moeder vertelt, krijgen we een andere scène te zien. Cersei en Jaime wonen de kleine raad bij en geven aan dat Tommen niet aanwezig kan zijn. Cersei overtuigt Olenna om samen te werken om de Faith Militant uit te schakelen. Vreemd want Cersei haat de Tyrells of is ze samen met Jaime iets van plan? Uiteraard, hoor je de Rains of Castamere op de achtergrond? Cersei wil twee muggen in één klap slaan. Ze wil de Tyrells tegen de Sparrows opzetten zodat er later een burgeroorlog zal ontstaan. De armen weten duidelijk wie de vijand is: het leger van de Tyrells. De Lannisters daarentegen trekken hun staart in en hebben er niets mee te maken. Wees dus niet geschrokken als het Huis Tyrell naar het einde van seizoen 6 volledig uitgeroeid wordt.

17
Margaery verveelt zich in haar cel. – HBO

Theon Greyjoy komt thuis, maar zijn zus Yara is niet echt verheugd om haar broer terug te zien. Ze denkt eerst dat Theon zijn plaats op de Salt Throne komt opeisen, maar daar blijkt Theon duidelijk niet geïnteresseerd in te zijn. Hij stelt voor om Yara’s claim te verdedigen, wat ze nodig zal hebben als ze de eerste Koningin van de Iron Islands wil worden. Laten we hopen dat ze wint!

In Winterfell wordt Osha voor Ramsay gebracht. Osha probeert dezelfde strategie uit die ze ook gebruikte indertijd bij Theon om Bran en Rickon te laten ontsnappen uit Winterfell. Eerst lijkt Ramsay in haar valletje te lopen. Wanneer hij vertelt over een Wildling-vrouw die Bran en Rickon hielp te ontsnappen, beseffen we dat het te laat is. Ramsay vermoordt Osha zonder enige emotie te vertonen. Osha sterft onmiddellijk aan haar verwondingen.

Hét thema van aflevering 4: reünie tussen broer en zus

Sansa en Jon Snow dineren in Castle Black. Tormund doet zijn best om indruk te maken op Brienne of Tarth en haar reactie is onbetaalbaar. Edd’s reactie is zelfs hilarischer. De sfeer wordt verstoord wanneer de groep een brief ontvangt van Ramsay Bolton. De beruchte Pink Letter. Ramsay Bolton claimt Rickon Stark gevangengenomen te hebben. Hij dreigt er ook mee om alle Wildlings af te slachten en Rickon aan de honden te voederen als Jon zijn bruid niet terug overhandigt. Dit was het extra duwtje dat Jon Snow nodig had. Als hij Sansa wil redden, is een oorlog niet te vermijden. En als ze de oorlog willen winnen, hebben ze grote aantal mannen nodig. 2000 Wildlings is niet voldoende. Tijd om het Noorden aan hun zijde te krijgen dus!

We beëindigen de afleveringen met Daenerys haar ontsnappingsplan. Khalasar Vezvhen is aangekomen en overleggen over Daenerys haar lot. Sommigen vinden het beter om haar in de Dosh Khaleen te houden, anderen denken dat het slimmer is om haar te verkopen aan slavenmeesters in ruil voor een groot aantal aan schepen. Daenerys maakt hen duidelijk dat de Khals niet geschikt zijn om de Khalasar te leiden. Volgens haar is zij degene die hen moet leiden. De Khals lachen haar vierkantig uit en dreigen ermee haar één voor één te verkrachten. Daenerys toont wat ze in haar mars heeft en zet de tempel in vuur. Jorah en Daario hebben de deur op voorhand afgesloten, dus de khals kunnen geen kant op. De Dothrakis lopen naar de tempel en treffen een naakte, onverbrande Daenerys aan. We weten dat de Dothraki sterkte volgen en knielen voor haar. Badass Daenerys is eindelijk terug!

Capture.PNG
Daenerys Targaryen toont haar krachten. – HBO

CONCLUSION

‘Book of the Stranger’ was opnieuw een sterke Game of Thrones aflevering. Mijn favoriete scène was de reünie tussen Sansa en Jon, een moment waar ik al jaren op gewacht heb. Ik vind het ook zeer interessant om Melisandre en Davos samen met Brienne te zien. Tyrion zijn scènes waren een stuk interessanter dan zijn scènes in de vorige aflevering. Zijn dialogen zijn aanzienlijk verbeterd en waren amusant. Jorah en Daario op hun missie om Daenerys te zoeken, vond ik wat voorspelbaar. Ik denk dan aan de scène waar Jorah en Daario Daenerys plotseling tegenmoet komen. Margaery haar scènes waren uitstekend deze aflevering. Geweldige acteerprestaties van Natalie Dormer en Jonathan Pryce. Theon’s reünie met Yara was vrij kort, maar voldoende. Alfie Allen’s sublieme acteerwerk mag gerust vernoemd worden hier. De Pink Letter miste zijn effect niet. Ik vond het zelfs beter werken in de serie dan in de boeken. Daenerys haar big moment was visueel indrukwekkend en de ondersteunende soundtrack was prachtig. De inhoud van de scène zelf vond ik niet zo sterk. Het deed me te zeer denken aan de seizoensfinale van het eerste seizoen. In elk geval, we kregen hier te maken met een aflevering gevuld met sterke verhaallijnen. De verhaallijnen betreffende het Noorden en de Muur zijn sterker dan ooit en Daenerys haar verhaallijn blijkt ook terug interessanter te worden.

SCORE

• Verhaallijn: 9,5/10
  • Acteerwerk: 9,2/10