Review Game of Thrones (06×06) ‘Blood of my Blood’

‘Blood of my Blood’ is de zesde aflevering van het zesde seizoen van Game of Thrones.

Een oude vijand keert terug. Gilly ontmoet de familie van Sam. Arya neemt een moeilijke beslissing. Jaime confronteert de Hoge Mus.

Bran wordt eindelijk eens wakker!

Bran en Meera Reed zijn nog steeds op de vlucht voor de ondoden. Hodor moest het de vorige aflevering met zijn leven bekopen. Is Meera het volgende slachtoffer. Eventjes lijkt het zo. Meera geeft de moed op en schuilt bij een boom. Ze hoort de ondoden naderen en biedt haar excuses aan aan Bran. Ze kan niet verder. Bran is nog steeds ver weg. Hij beleeft nog steeds visioenen, alleen zijn ze dit keer minder coherent en vluchten ze aan lichtsnelheid voorbij. Zo zien we visioenen uit het verleden: de Rode Bruiloft, Jaime die de Mad King vermoordt, Ned’s dood, Bran die uit het torentje valt, Hardhome .. Maar we zien ook precies visioenen uit de toekomst: Drogon vliegt boven de Red Keep, Wildvuur in King’s Landing, ..Bran wordt eventjes wakker en vertelt Meera versuft dat de ondoden eraan komen. Net op tijd worden de twee gered door een man te paard. Wie de man is, blijft een mysterie. Hij lijkt wel behendig te zijn in het doden van Wights. De man redt Meera en Bran van de dood en neemt hen mee op zijn paard.

Sam en Gilly arriveren eindelijk in Horn Hill, de thuisstad van de Tarlys. Samwell loopt op hete kolen: hij moet namelijk gaan uitleggen wie Gilly is en waarom ze een baby heeft. Voor Sam zit er maar één oplossing op: Gilly moet liegen over haar afkomst en de vaderschap van kleine Sam. Randyll haat namelijk Wildlingen. Aangezien Sam zo gestresseerd is over de reünie met zijn vader, kunnen we afleiden dat het een verschrikkelijke man moet zijn. We zullen het vlug ontdekken.

Sam en Gilly worden in Horn Hill rijkelijk onthaald. Wat een mooi kasteel, zeg! De moeder van Samwell is oprecht blij om haar zoon terug te zien. De zus van Samwell, Talla, lijkt ook goed overeen te komen met Sam. Ze vertelt hem dat ze moet trouwen met een zekere Symun Fossoway, maar dat staat haar niet echt aan. Melessa, Sam’s moeder, maakt kennis met Gilly en is verheugd om haar beter te leren kennen. Ook ontmoet ze haar zogezegde kleinzoon. Ze is in de zevende hemel. Talla belooft Gilly een mooi kleed en een eigen slaapkamer. Sam mag zich opfrissen voor het diner samen met de hele familie. Hij kijkt er allesbehalve naar uit. Gelukkig blijken zijn moeder en dochter vriendelijke mensen te zijn.

Sam kijkt niet uit naar het diner met zijn vader.

Tommen spreekt met the High Sparrow in de Sept van Baelor. Margaery zal spoedig haar Walk of Shame moeten afleggen, hetgeen Tommen nog probeert te vermijden. De High Sparrow staat het eindelijk eens toe om Tommen Margaery te laten bezoeken. Margaery lijkt volledig in de ban te zijn van het Geloof van de Zeven. Of speelt ze ronduit een toneeltje? Ik gok op het tweede. Margaery weet hoe de Game of Thrones werkt. Ze lijkt geen sikkepit om haar boetedoening te geven en ziet het eerder als een opluchting. Weet Margaery misschien meer? Speelt ze onder één hoedje met de High Sparrow?

Ondertussen in Horn Hill vindt het familiediner bij de Tarlys plaats. Geweldig hoe Gilly zit te sukkelen met het bestek. Ze heeft een remarkable weg afgelegd: van zero te hero. Mooi voor elkaar gekregen, Gilly. Al betwijfel ik het als Gilly dit doel ooit voor ogen had. Melessa is haar vriendelijke zelve. Samwell’s broer, Dickon, lijkt dan weer minder sympathiek. Hij is nogal vol van zichzelf. Randyll Tarly ziet er erg stijf en koelbloedige uit. Hij kijkt vol minachting naar Samwell, terwijl die eet. Samwell had niet overdreven. De spanning aan de tafel is te snijden. Randyll blijkt allesbehalve een liefhebbende vader. Hij confronteert Samwell met zijn gewicht en zijn vaardigheden in het zwaardvechten. Gilly is degene die het voor Sam opneemt, alhoewel ze dat bete niet kan doen. Op een gegeven moment verraadt Gilly zichzelf, door te zeggen dat Sam een White Walker achter de Muur vermoord heeft. Wat zou een dame namelijk achter de Muur te zoeken hebben? Dickon moet erom lachen wanneer hij hoort dat zijn broer een White Walker vermoord heeft. Ik hoop dat White Walkers het volgend seizoen tot Horn Hill maken.. Eens kijken wie dan zal lachen, Dickon! Randyll weet ondertussen genoeg. Hij beseft dat Gilly een Wildling is en is razend op Sam om haar mee te nemen naar Horn Hill. Hij geeft Sam één dag om op te hoepelen. Ook geeft hij toe dat Samwell het familiestuk ‘Heartbane’, een Valyrisch zwaard nooit zal erven. Wel sterk acteerwerk van de acteur, James Faulkner. Melessa is beschaamd voor Randyll’s gedrag en verlaat de kamer. Ze neemt Gilly en Talla met zich mee.

Randyll heeft maar weinig respect voor zijn zoon Samwell

’s Nachts neemt Samwell afscheid van Gilly en kleine Sam. Het afscheid valt hem erg zwaar, maar Gilly is een overlever. Dat weten we uit voorgaande seizoenen. Plots stormt Samwell terug de kamer binnen. Hij trekt zijn stoute schoenen aan en neemt Gilly en kleine Sam dan toch mee naar Oldtown. Vooraleer hij Horn Hill verlaat, brengt hij een bezoekje aan Heartsbane. Hij kan het niet laten om het Valyrisch zwaard te laten liggen. Zeker nu dat er een erg grote tekort is aan Valyrische zwaarden en Sam er duidelijk eentje kan gebruiken tegen de White Walkers. Hij neemt het zwaard in allerijl met zich mee. Die Sam, toch..

In Braavos bekijkt Arya een andere opvoering van het theatergezelschap. Dit keer spelen ze de Purple Wedding na. Lady Crane speelt de rol van Cersei erg overtuigend, maar wat ons opvalt is het andere meisje Bianca. Bianca, die overigens de rol van Sansa speelt, zit de verzen van Crane in stilte na te zeggen. Ze denkt dan ook dat ze Lady Crane’s rol zal krijgen nadat ze vermoord wordt door de Faceless Men. Terwijl het tweede deel van de opvoering plaatsvindt, Tyrion die zijn eigen vader met pijl en boog vermoordt, gaat Arya achter de schermen op zoek naar de rum van Lady Crane. Wanneer ze die gevonden heeft, doet ze het vergif in de rum. Missie geslaagd dus. Ze probeert de plaats vlug te verlaten, maar komt Lady Crane tegenmoet. Lady Crane vraagt of ze betaald heeft voor de voorstellingen, maar Arya antwoordt eerlijk van niet. Lady Crane geeft toe dat ze als jong meisje ook tussen de massa glipte om gratis te gaan kijken naar theatervoorstellingen. Ze kwam immers uit een arm gezin. Ze werd ontdekt door het theatergezelschap en reist sindsdien mee. Arya complimenteert Crane met haar acteerwerk. Lady Crane is geflatteerd, maar geeft toe dat het script allesbehalve goed geschreven heeft. Arya geeft Lady Crane een zinvolle tip: Cersei zou immers nooit liggen treuren voor de dood van haar geliefde zoon. Ze zou er alles aandoen om de persoon die haar zoon vermoordde te laten boeten. Arya kan het namelijk weten. Ze kende Cersei (helaas) persoonlijk. Ze denkt ook duidelijk aan haar eigen versie van de feiten. Ook zij moest haar ouders afgeven en zint sindsdien op wraak. Bij Arya gaat er sinds dat moment een lichtje branden. Kan ze wel gezichtsloos worden? Lady Crane vindt dat Arya erg expressieve ogen heeft en ziet potentieel in haar als actrice. Arya weet niet goed wat zeggen en sluit het gesprek af.

Lady Crane vraagt aan de voorzitter van het theatergezelschap, Izembaro, om een paar aanpassingen te doen aan het script. Izembaro wil er niets van weten. Hij schrijft immers de scripts, niet Crane. Bianca heeft er plezier in dat Lady Crane op haar nummer wordt gezet. Wanneer Lady Crane dan maar wil drinken van haar rum, houdt Arya haar net op tijd tegen. Ze waarschuwt Lady Crane voor Biance en biecht alles op. Bianca wou haar namelijk doden. Wat Arya niet weet, is dat de Waif stiekem op de loer ligt en alles gezien heeft. Arya vlucht naar de haven waar ze Needle heeft achtergelaten.

De Waif licht Jaqen in over Arya’s bedrog en vraagt aan hem of ze Arya eindelijk mag vermoorden. Jaqen geeft de toestemming, mits ze haar niet laat afzien. Al grinnikend verlaat de Waif the House of Black and White. Arya heeft inmiddels haar voorzorgen genomen. Ze houdt zich op een donkere plaats klaar voor een aanval van de Waif.

GOT606_111915_HS__DSC48301
Lady Crane mag Arya dankbaar zijn.

In King’s Landing wordt er eindelijk actie ondernomen tegen de High Sparrow. Mace Tyrell houdt een hilarische speech voor zijn mannen, alvorens hij marcheert richting de Sept van Baelor. De High Sparrow heeft alles in gereedschap gebracht om Margaery haar Walk of Shame te laten afleggen. Het gewone volk staat te wachten om Margaery vernederd zien te worden. Maar dan komt een fractie van het leger van de Tyrells gemarcheerd. Jaime confronteert de High Sparrow en eist dat hij Koningin Margaery onmiddellijk vrijlaat. De Hoge Mus geeft aan dat enkel de Goden daarover beslissen. Jaime laat niet met zich sollen en klimt te paard de treden van de Sept op. De Tyrells houden hun mannen klaar voor een imminente aanval. De High Sparrow lijkt zich in een hoek gedreven te voelen, maar blijft hardnekkig volhouden dat hij sterven in dienst van de Goden helemaal niet vreest. Hij en de Faith Militant verlangen er eigenlijk naar. Toch neemt de High Sparrow een vreemde beslissing: de Walk of Shame gaat niet meer door. Margaery haar zonden zijn reeds vergeven door de Goden, omdat ze iemand anders heeft kunnen overtuigen. Koning Tommen komt uit de Sept gewandeld en kondigt aan dat het Geloof en de Kroon nu één zijn. Wie het Geloof aanvalt, valt de Kroon aan. Olenna en Jaime staan met hun mond vol tanden. Mace begrijpt niet goed wat er gaande is. Margaery’s plannetje blijkt dus gewerkt te hebben. Ze is vrij en ze moet geen Walk of Shame afleggen.

Jaime confronteert de High Sparrow voor de Sept of Baelor

Jaime wordt onmiddellijk door Tommen gestraft. Hij viel immers het Geloof aan. Tommen ontneemt Jaime’s titel als Lord Commander en stuurt hem naar de Rivierlanden om een conflict tussen de Blackfish en Walder Frey op te lossen. Jaime voelt zich vernederd en stapt het kwaad af. ’s Avonds spreken Cersei en Jaime over het voorval. Jaime wil er alles aan doen om niet naar de Rivierlanden te moeten reizen. Hij wil het hoofd van de High Sparrow, zeker nu dat hij Tommen zo gemanipuleerd heeft. Cersei kan Jaime toch overtuigen om naar de Rivierlanden te gaan en Riverrun terug in te nemen. Volgens haar moet Jaime tonen dat hij aan het hoofd van het Lannister-leger staat. Hij moet aan de rest van de wereld tonen wat Lannisters met hun vijanden doen. Jaime is voldoende overtuigd en begint Cersei innig te kussen. De liefde tussen de twee is groter dan ooit.

Walder Frey keert eindelijk terug naar het kleine scherm. Lang geleden dat we deze man nog eens gezien hebben. Alhoewel ik hem niet gemist heb om eerlijk te zijn. Walder Frey is  nog steeds diezelfde klierige man. Hij is gefrustreerd omdat de Blackfish zich niet wil overgeven. Zijn twee zonen, Black Walder en Lothar, zijn radeloos en vertellen hun vader dat ze het kasteel gewoon niet kunnen innemen. Walder Frey haalt de grote middelen boven: Edmure Tully wordt uit de kerker gehaald. De arme man zit er al sinds de Red Wedding. Walder Frey vindt dat het tijd wordt om de Blackfish te confronteren met de dood van zijn nicht, Catelyn Stark.

Ondertussen spreekt de mysterieuze man met Meera en Bran. Bran ontwaakt en wil de identiteit van de man weten. De man maakt zichzelf bekend, het is Benjen Stark! Na 5 seizoen weten we eindelijk wat er met de man gebeurd is. Benjen werd achter de Muur gedood door een White Walker, maar weer gered door een Child of the Forest. Benjen werd door de Drieogige Raaf, een naam die Bran nu draagt, gelokt naar Bran en Meera. Hij wil Bran beschermen en klaarstomen vooraleer de Night King zijn weg naar de mensheid vindt.

Benjen Stark is terug van lang weggeweest!

Daenerys en Daario praten wat bij tijdens hun terugreis naar Meereen. Daario noemt Daenerys een veroveraar en ziet haar eigenlijk nooit op de Ijzeren Troon zitten. Dat vindt hij maar niets voor zo’n avonturier als Daenerys. Daenerys voelt plots iets naderen en vertelt Daario dat ze even weg is. Volgens Daario blijft Daenerys te lang weg en vertelt de Dothraki dat hij op zoek gaat naar haar. Plots hoort hij het gekrijs van een draak. Het is Drogon die boven het leger van Dothraki voelt. Daenerys berijdt hem. Tijdens de landing houdt Daenerys een speech voor de Dothraki. Een speech die verdacht veel lijkt op die van khal Drogo in het eerste seizoen. Dany kan de Dothraki overtuigen om voor nu en altijd achter haar te staan en haar de Zeven Koninkrijken te beloven. Drogon is net zo enthousiast als zijn moeder.

Daenerys-Targaryen-in-Game-of-Thrones-Season-6-Episode-6-Blood-of-My-Blood
Daenerys haar epische speech legt de basis voor het zevende seizoen.

De zesde aflevering van het zesde seizoen zit er weer op. Alhoewel deze aflevering minder sterk was dan zijn voorganger, ‘The Door’, zaten er enkele memorabele momenten in. Eerst en vooral de terugkomst van Benjen Stark. We vroegen ons allemaal wel af wat er met de man gebeurt zou zijn nadat hij op expeditie ging achter de Muur. Toch was ik niet echt onder de indruk van zijn terugkeer. Er werd nogal lichtjes overgegaan en er was weinig opbouw naar toe. De terugkeer had veel potentieel, maar Game of Thrones ging er helaas te weinig op in. Sam komt eindelijk nog eens tevoorschijn in Game of Thrones en een aanzienlijk deel van de aflevering wordt aan zijn verhaallijn besteed. De familiereünie was op zijn manier erg spannend en liet een andere kant van Samwell zien. Eindelijk weten hoe verschrikkelijk zijn vader dan wel niet is. Sam had niet overdreven. Ik vond het wel geweldig hoe Gilly het voor hem opnam. Arya’s scène was mijn favoriete moment in Blood of my Blood. Eindelijk is er een grote vooruitgang zichtbaar in haar verhaallijn: ze keert de Faceless Men de rug toe en beslist om haar identiteit dan toch niet de rug te keren. De atmosfeer en de soundtrack versterkte het dreigende gevoel die de Faceless Men nu met zich meebrengen. De Waif die op zoek gaat naar Arya om haar te vermoorden doet me met spanning uitkijken naar de volgende aflevering. De scènes in King’s Landing waren oké. Er is een geweldige opbouw naar het einde en de gemoederen tussen de High Sparrow en de Tyrells/Lannisters lopen torenhoog op. Jaime blonk in deze aflevering toch wel uit. ‘Blood of my Blood’ was de aflevering die symboliek stond voor de terugkeer van vele personages. Zo zagen we niet alleen Benjen terugkeren, maar ook Walder Frey en Edmure Tully worden nog eens getoond na de Red Wedding (terug in seizoen 3). Walder Frey is nog steeds dezelfde schurk, maar zijn terugkeer kan je allesbehalve saai noemen.  Ik ben benieuwd wat de Freys ditmaal een petto voor ons hebben. We beëindigen de afleveringen met een andere speech van Daenerys. Het begint wat af te zagen eigenlijk: Daenerys overtuigt haar mannen om de Zeven Koninkrijken in te nemen en deze aanbidden haar vervolgens. Ze lijkt wel een onverwoestbaar personage en het begint er meer en meer op te lijken dat Daenerys de endgame zal spelen.

‘Blood of My Blood’ was een degelijke Game of Thrones aflevering. Misschien was deze aflevering minder indrukwekkend dan de vorige, toch is er een mooie spanningsopbouw aanwezig naar de seizoensfinale.

SCORE

Verhaallijn: 8,5/10
Acteerwerk: 9,2/10