Review Game of Thrones (06×07) ‘The Broken Man’

‘The Broken Man’ is de zevende aflevering van het zesde seizoen van Game of Thrones.

De High Sparrow heeft iemand anders op het oog. Jaime confronteert een held. Arya heeft een plan. Het Noorden wordt herinnerd.

Ergens in een groen gebied wordt er gebouwd er een kerk gebouwd. De Hoge Septon, gespeeld door veteraan-acteur Ian McShane, ziet erop toe dat het werk naar behoren wordt gedaan. De mannen sleuren boomstammen, terwijl de vrouwen het eten voorbereiden. Tussen één van de mannen is er een bekend gezicht. Het is niemand minder dan the Hound! En dan begint de openingssequentie.

The Hound is back in the Game!

Twee jaar lang dachten we dat de Hound het niet overleefd zou hebben, maar we hadden het mis. Deze vechtersbaas is dan toch niet zo gemakkelijk klein te krijgen. Zo kennen we de Hound. Septon Ray en the Hound hebben een gesprek over de Goden en of zij leven al dan niet bewust door de Goden werd gespaard. The Hound weet het zelf niet zo goed. Septon Ray lijkt desalniettemin een grote invloed gehad te hebben op de levensvisie van the Hound. Hij redde dus niet alleen zijn leven, maar veranderde hem ook als mens.

Margaery Tyrell spreekt met de High Sparrow. Ze speelt nog steeds haar rolletje goed, maar de High Sparrow wijst haar op een probleem. Sinds dat ze vrijgelaten is, heeft ze nog geen betrekking gehad met Tommen. De High Sparrow wijst haar op haar taak als vrouw en als Koningin. Ook laat de High Sparrow zijn oog vallen op Olenna Tyrell, die volgens hem in groot gevaar verkeert. Ze lijdt haar leven op een zondige manier. Margaery beseft dat het vijf voor twaalf is en waarschuwt haar moeder voordat het te laat is. Er is echter één probleem: Septa Unella volgt haar als een waakhond.

Unella
Bol het af, Unella!

Olenna stelt septa Unella’s aanwezigheid niet bepaald op prijs. Ze dreigt er zelfs mee de Septa te laten afslaan door haar mannen. Ze probeert Margaery dan maar apart te nemen, maar Unella laat zich niet gemakkelijk afschepen en houdt de twee nauwlettend in het oog. Margaery probeert haar grootmoeder doen in te zien dat ze niet veilig is in King’s Landing. Olenna heeft de hint niet door, totdat Margaery een papiertje in haar handen drukt. Oma Tyrell beseft dat ze zich beter uit de voeten maakt. Ze omhelst haar kleindochter nog eens innig en  verlaat haar. Margaery heeft het duidelijk moeilijk, maar moet het ‘toneeltje’ verder opvoeren als ze Loras wil vrij krijgen. Op de gang leest Olenna het briefje. Het is een roos, het symbool van het Huis Tyrell. Margaery vecht nog steeds voor de belangen van haar Huis. En dat doet Olenna deugd.

In het Noorden proberen Jon en Tormund de Wildlingen te overtuigen om zich bij hun aan te sluiten. Als Ramsay Bolton overwint, zien de vooruitzichten er niet goed uit voor het Vrije Volk. Met de Starks aan het roer, hebben ze een goede kans op overleven. Eerst staan de Wildlingen er twijfelachtig tegenover. Ze hebben immers al genoeg man verloren. De eerste die een stap in de juiste richting durft te zetten is de reus Wun Wun. Hij kiest voor ‘Snow’. Vervolgens laten de Wildlingen zich ook overhalen en sluiten ze een akkoord met Jon. Tormund belooft Jon dat hij op hun kan rekenen.

Het nieuws van Olenna’s vertrek doet snel zijn ronde. Cersei confronteert Olenna hiermee en probeert haar nog tegen te houden. Huis Lannister heeft de Tyrells nodig in de strijd tegen de High Sparrow. Olenna is duidelijk nog niet vergeten dat Cersei ervoor gezorgd heeft dat Loras én Margaery in de cel belandden en geeft haar nu van hetzelfde laken een broek. Ze wijst Cersei erop dat er nu alleen voorstaat en dat ze niet meer op haar hulp kan rekenen. Een verbitterde Cersei kan ditmaal geen tegenantwoord bieden.

GOT607_121015_HS__DSC37241
Olenna is werkelijk de enige die Cersei sprakeloos kan achterlaten

Jaime arriveert in Riverrun samen met Bronn. Eindelijk laten ze Bronn eens zien dit seizoen! Hij is nog steeds dezelfde geestige man, zoals we hem uiteraard kennen. De Freys proberen de Blackfish ervan overtuigen om over te geven. Ze dreigen er zelfs mee om Edmure’s keel over te snijden, maar dat imponeert de Blackfish niet. Jaime is geen liefhebber van de Freys en maakt hen meteen wie de baas is. Ze volgen zijn methode of ze staan er alleen voor. De Freys weten dus wat hen te doen staan. Jaime stelt voor om de Blackfish eens te confronteren.

Jon, Sansa en Davos komen aan in Bear Island. Daar staat de jonge Lyanna Mormont aan het hoofd. De jonge meid is duidelijk niet op haar mondje gevallen. Jon doet zijn best om Lady Mormont te overhalen, maar de jongedame beseft welke nadelen zo’n oorlog met zich meebrengt. Ook wijst ze Sansa erop dat ze een Bolton is en dat Jon een bastaard. Het is uiteindelijk ser Davos die Lady Mormont kan overhalen. Hij doet haar inzien dat de echte oorlog de oorlog tussen de levenden en de ondoden is. En tegen dan hebben ze een leider gelijk Jon Snow nodig. Lady Mormont beslist om Huis Stark te steunen en stelt haar mannen ter beschikking. Helaas zijn het er maar 62, maar naar Lady Marmont’s zeggen zijn het erg getrainde vechters.

Jaime houdt ondertussen een gesprek met de Blackfish. Hij wil de Blackfish doen inzien dat zijn leger geen schijn van kans maakt tegen dat van hun en biedt hem de kans aan om over te geven. De Blackfish maakt Jaime duidelijk dat zolang hij leeft, hij zijn thuis nooit zal opgeven. Net zoals zijn zus, blijft Jaime sprakeloos achter. Hij beseft dat de belegering lange tijd kan duren, want de Tully’s hebben voldoende voorraden om zo’n twee jaar te overleven.

Blackfish
De Blackfish geeft zijn thuis nooit op.

Jon, Sansa en Lord Glover zetten hun missie verder en maken een tussenstop bij Huis Glover. Lord Glover is een stuk moeilijker te overhalen dan de Mormonts of de Wildlings. Hij ontvangt Jon en Stark uit respect voor hun vader, maar wijst hen erop dat de Glovers enkel op de Boltons kon rekenen toen ze in nood zaten. Dankzij Robb Stark hebben ze een aanzienlijk aandeel verloren. Toen de Ironborn hun thuis in Deepwood Motte aanvielen, hield Robb zich liever bezig met Talisa. Sansa doet een laatste poging en probeert Glover te overhalen door hem duidelijk te maken dat Huis Glover een eed gezworen hebben om Huis Stark te steunen wanneer het hen gevraagd wordt. Lord Glover vertelt Sansa en Jon dat hij Huis Stark niet meer steunt, want in zijn ogen bestaat het Huis zelfs niet meer.

Yara en Theon maken een tussenstop in Volantis. Op de Long Bridge van Volantis praten Theon en Yara bij over hun plan om Daenerys te overtuigen van hun plan, maar eerst heeft Yara ‘de echte Theon’ hard nodig. Ze wil dat hij zich herpakt als ze een kans willen maken tegen nonkel Euron. Theon kiest ervoor zijn zus te steunen, hetgeen Yara wel trots maakt. Yara, die het vrouwelijke schoon ook kan appreciëren, beslist om zich te gaan amuseren met één van de prostituees van Volantis.

Jon en Davos bespreken de stand van zaken. Hun leger is allesbehalve voldoende om eens kans te maken tegen dat van Ramsay Bolton. Sansa beseft dat het tijd wordt om de hulp van Littlefinger in te schakelen en schrijft stiekem een brief naar de man.

GOT607_121115_HS__DSC38841
Sansa en Jon kunnen maar op weinig hulp rekenen.

Septon Ray houdt een toespraak over de zin van het leven. Hij vertelt zijn volk hoe zijn ogen zijn opengegaan. Hij volgde vroeger de orders van zijn hogeren op alsof hij een hersenloos monster was. Volgens hem is het nooit te laat om je te bekeren naar de goede kant. Zijn toespraak wordt onderbroken door drie mannen die te paard komen afgestormd. De mannen vragen of Septon Ray paarden of voedsel ter beschikking heeft. De leider van de groep, Lem Lemoncloak, bedreigt Septon Ray en waarschuwt hem voor de nacht die donker en vol verschrikkingen zit. The Hound heeft er geen goed oog op. Hij beseft dat de mannen van de Brotherhood Without Banners waren en dat ze enkel met geweld weggedreven kunnen worden. Septon Ray wil er niets van weten en kiest voor een geweldloze aanpak. En als er één ding was waarvoor The Hound symbool stond, was het geweld wel.

In Braavos sluit Arya een deal om terug te varen naar Westeros. Nonchalant loopt ze door de straten van Braavos, ook al stond ze de vorige aflevering de Waif bewust op te wachten met haar Needle. Arya bekijkt vlak in het openbaar naar de Titan of Braavos wanneer er een oud vrouwtje haar aandacht trekt. Het oude vrouwtje steekt haar onmiddellijk neer, maar Arya kan tijdig ontsnappen door in het water te springen. Het oude vrouwtje was uiteraard de Waif die op zoek was naar Arya. Arya beseft dat ze serieus met haar leven gespeeld heeft en wandelt hulpeloos en stijf van de angst doorheen het volk van Braavos. De steekwonde ziet er helaas niet goed uit!

20160525_ep_607_Publicity_still_11.001521261
Beseft Arya wel goed dat ze met haar leven zit te spelen?

The Hound is nog steeds hout aan het hakken wanneer hij zijn volk hoort gillen en tieren. Hij vlucht onmiddellijk naar hen toe en ontdekt dat ze allemaal afgeslacht werden als honden. Septon Ray werd verhangen. The Hound twijfelt geen seconde en neemt zijn bijl bij zich. Tijd om de oude Hound terug boven te halen!

The Broken Man is reeds de zevende aflevering van het zesde seizoen. Wat gaat het razendsnel vooruit zeg! Laten we eens beginnen over de cold open. Wat een opener van formaat! Niemand zag het aankomen dat Game of Thrones die goede oude Hound zou terugbrengen in het verhaal, maar je hoort me niet klagen. De acteur bood zeker een meerwaarde aan de serie en ik ben blij om hem terug in het verhaal te zien. Septon Ray, gespeeld door Ian McShane, is een sterk personage die de ogen van Sandor Clegane eindelijk doet openen. Helaas doet ie maar voor één aflevering mee. Margaery die de Game of Thrones speelt is één van de meest interessante dingen aan King’s Landing. Ik ben benieuwd hoe haar manipulaties gaan uitdraaien. Gelukkig heeft ze Olenna tijdig kunnen wegsturen. Diana Rigg was dan ook bijzonder sterk deze aflevering. Wat een klasseactrice! Jon, Sansa en Davos gaan op ronde in het Noorden en proberen zoveel mogelijk Noordelijke Huizen te overtuigen om zich bij hen aan te sluiten. Misschien was er wel minder actie aanwezig hier, de opbouw naar die langverwachte negende aflevering wordt nu wel groter dan ooit. Jaime’s verhaallijn wordt (eindelijk) nog eens interessant nu hij zich in de Riverlands bevindt. Ik verheugde me er ook op om de Blackfish nog eens terug te  zien! Game of Thrones kan sterke personages zoals hem goed gebruiken! Theon en Yara’s scène was minder relevant naar de verhaallijn toe, maar oké, HBO moet voldoen aan de naaktheid-quota per aflevering. Arya’s korte scène was spannend, maar o zo verwarrend nadat we vorige aflevering vernamen dat ze net op haar hoede is voor de Waif. De beslissing om zich zo openbaar in Braavos te begeven, vind ik dan ook helemaal niet op zijn plaats hier. Ik ben benieuwd welke verklaring daaraan afgaat. The Hound opent en beëindigt de aflevering met sterke scènes. De focus lag deze aflevering op zijn terugkomst en hoe hij veranderd is als mens. Op het einde van de aflevering komen we tot de conclusie dat de Hound gewoon niet veranderd hoeft te worden. Welcome back, Sandor Clegane!

The Broken Man was qua verhaal een erg sterke aflevering. Sommigen zullen de afleveringen trager en minder spannend vinden en daar kan ik goed inkomen. Een deftige opbouw naar het einde van dit seizoen is nu eenmaal van belang…

SCORE

Verhaallijn: 9,3/10
Acteerwerk: 9,5/10