Review Game of Thrones (06×09) ‘Battle of the Bastards’

‘Battle of the Bastards’ is de negende aflevering van het zesde seizoen van Game of Thrones.

Jon en Sansa staan tegenover Ramsay Bolton op de velden voor Winterfell. Daenerys neemt wraak op haar vijanden.

2
Sansa en Jon gaan de confrontatie met Ramsay Bolton aan.

Van een krachtig begin gesproken. De eerste minuut van deze aflevering schudt ons al meteen wakker. Tyrion en Daenerys praten over de juiste aanpak tegen de Great Masters. Tyrion wijst Dany erop dat haar vader op een wrede manier heel King’s Landing in en vuur vlam wou zetten met behulp van wildvuur. Daenerys, Tyrion, Missandei en Grey Worm praten met de drie meesters die de hele aanval voorbereid hebben. Daenerys toont hen hoe ze machtig ze is en rijdt op Drogon richting de vloten van de meesters. Viserion en Rhaegal horen dat hun moeder en Drogon teruggekeerd zijn en breken uit. Daenerys beveelt haar draken om vuur te spuwen op de vloten van de tegenstanders, terwijl Daario en de Dothraki afstormen op de Sons of the Harpy. Tyrion en co. maken de meesters duidelijk dat ze verloren hebben en Grey Worm snijdt vervolgens de kelen van de twee arrogantste meesters door. Meester Yezzan blijft leven. Hij mag zijn volk vertellen wat er gebeurde toen Daenerys Targaryen naar Meereen kwam met haar draken.

Daario Naharis en het Dothraki-leger verrassen de Zonen van de Harpij

Ramsay Bolton, Jon Snow en Sansa Stark komen samen voordat de oorlog plaatsvindt. Jon wil een tweegevecht met Ramsay, maar Ramsay beseft dat zijn leger meer dan dubbel zo groot is en dat Jon weinig schijn van kans tegen hem maakt. Sansa daarentegen is ervan overtuigd dat Ramsay ten onder zal gaan. Ramsay is niet onder de indruk en bedreigt Jon en co. Beide partijen zien elkaar de volgende morgen terug.

Diezelfde nacht bespreekt team Stark hun aanval op de Boltons. Sansa heeft een woordenwisseling met Jon. Volgens haar wordt ze zwaar onderschat en beseft Jon niet goed hoe Ramsay in elkaar steekt. Davos en Tormund hebben een geestig gesprek over de koningin die ze dienden. Jon bezoekt Melisandre ’s nachts in haar tent. Hij vraagt Melisandre om hem niet terug te brengen als hij sterft. Melisandre geeft aan dat zij daarover niet beslist, maar dat de Lord of Light dat doet. Davos wandelt wat rond in het kamp voordat de oorlog plaatsvindt. Daar ontdekt hij de plaats waar Shireen geofferd werd door Melisandre. Hij vindt het speelgoedhertje terug dat hij haar vlak voor dood cadeau gaf.

15
Sansa is niet onder de indruk van Ramsay Bolton. En Lady Mormont al helemaal niet.

In Meereen komen Yara en Theon Greyjoy aan. Ze vragen aan Daenerys om samen te werken en de Ijzereilanden vrijheid te schenken. In ruil kan Daenerys rekenen op hun vloten wanneer ze vertrekt naar Westeros. Daenerys gaat akkoord en belooft dat ze hun nonkel Euron zal helpen vermoorden. Ze wil dan ook wel dat de Ironborn Daenerys haar claim op de Ijzeren Troon verdedigen. Yara reikt haar hand en een nieuwe alliantie is ontstaan.

De oorlog tussen de Starks en de Boltons is losgebarsten. Ramsay wil Jon uit zijn tent lokken en speelt een ziekelijk spelletje met Rickon. Hij laat Rickon naar Jon rennen, terwijl hij pijlen op de jongen afvuurt. Het ziet er even naar uit dat Rickon zijn doel bereikt, maar net op het einde treft Ramsay een pijl doorheen zijn hart. Jon is razend en begint de aanval. Het Vrije Volk steunt hem hierin. Jon vecht moedig mee en zo ook Tormund en Davos Seaworth. Ramsay houdt zich schuil op de achtergrond. Na verloop van tijd is het duidelijk dat Ramsay het leger van Jon in zijn valletje heeft gelokt en laat hij zijn leger een muur opstellen. Jon en co. kunnen geen kant meer op en dreigen te verstikken. Jon wordt vertrappeld en snakt naar zuurstof, maar kan zich tijdig naar boven trekken. Tormund vermoordt Lord Umber op zijn laatste krachten.

Plotseling horen we het leger van de Vallei naderen onder leiding van Petyr Baelish en Sansa Stark. Ramsay beseft hoelaat het is en verlaat het slagveld. Jon grijpt zijn kans en snelt met Tormund en Wun Wun richting Winterfell. Wun Wun breekt de poort van Winterfell binnen, maar de hoeveelheid getroffen pijlen betekenen helaas zijn overgave. Ramsay treft Wun Wun voor een laatste keer, waarna Wun Wun het leven laat. Ramsay Bolton geeft aan dat hij van gedacht veranderd is en daagt Jon nu uit uit een duel. Jon slaat Ramsay (zoals verwacht) tot moes, maar kiest ervoor om hem toch nog in leven te laten.

Ramsay krijgt eindelijk wat hij verdient: een pak rammel!

De banieren van Huis Bolton worden verwisseld met die van de Starks. Rickon’s lichaam wordt begraven in de crypte van Winterfell. Sansa Stark is uiteindelijk degene die Ramsay vermoordt. Ze wijst Ramsay erop dat alle herinneringen aan hem zullen verdwijnen. De honden van Ramsay beginnen trek te krijgen in hun baasje en vallen Ramsay’s gezicht aan. Ramsay krijst van de pijn terwijl ze hem volledig verscheuren. Sansa wandelt weg en glimlacht. Ze kan eindelijk het hoofdstuk ‘Ramsay Bolton’ achter zich laten.

Vaarwel, Rickon Stark!
MV5BODc0MzA3MTA5MV5BMl5BanBnXkFtZTgwNTg2NjIyOTE@._V1_SX1777_CR0,0,1777,998_AL_
Ramsay wordt opgepeuzeld door zijn eigen honden. Oh, sweet justice.

De negende aflevering in alle Game of Thrones-seizoenen hebben nog teleurgesteld en we mogen deze aflevering met veel plezier aan dat lijstje toevoegen. ‘Battle of the Bastards‘ was een epische aflevering. Qua spanning en opbouw kwam de aflevering niets tekort. Het enige minpuntje was de voorspelbaarheid. Eerlijk toegegeven; ik was wel blij met de komst van Littlefinger, ook al zag ik het van kilometers ver afkomen. De spanning die in deze aflevering werd opgebouwd, was dan ook van een immens formaat. De ontlading nadien was vervolgens erg groot. Het visuele aspect van deze aflevering was een hoogstandje. Dit geldt zowel voor de Battle of the Bastards als voor de Battle of Meereen. Ramsay’s dood was enorm bevredigend, hetgeen we wel verdienden na die Red Wedding.

Battle of the Bastards was ongetwijfeld één van de hoogtepunten in Game of Thrones, misschien wel het hoogtepunt in de serie. De aflevering werd dan ook enorm geanticipeerd en loste zijn verwachtingen meer dan voldoende in. TOP!

SCORE

Verhaallijn: 9,6/10
Acteerwerk: 9,5/10