Review Westworld (01×01) ‘The Original’

‘The Original’ is de eerste aflevering van het eerste seizoen van Westworld.

Programmeur Bernard vertrouwt het vreemd gedrag van de recent geprogrammeerde gasten maar niet; Dolores ontmoet de revolverheld ‘Teddy’, een vreemde man in zwart en een merkwaardig voorwerp uit de buitenwereld.

Net zoals elke HBO-serie bevat Westworld een (meer dan) minuut lange intro. En net zoals HBO haar andere series is de openingssequentie van Westworld de moeite waard. Welkom bij de eerste review van het gloednieuwe ‘Westworld’.

Met de trein naar Westworld.

Het hoofdpersonage, Dolores, wordt gevraagd om zichzelf op te starten. Er worden belangrijke vragen aan haar gesteld. De reden waarom ze ondervraagd wordt, is nog onduidelijk. Terwijl Dolores haar vragen beantwoordt, leidt ze ons naar haar wereld.

Dolores ontwaakt, groet haar vader en rijdt naar de stad. Haar favoriete bezigheid is schilderen in de open natuur. Tijdens haar bezoek aan de stad ontmoet ze Teddy, een cowboy die erg goed overweg kan met zijn pistool. Dolores is blij om Teddy nog eens opnieuw te zien. Als kijker krijgen we meteen het gevoel dat Teddy en Dolores uit hetzelfde hout zijn gesneden. De twee rijden samen de prachtige bergen van Westworld in en genieten van het uitzicht. ’s Avonds ontdekken Dolores en Teddy twee bandieten in haar boerderij. Haar moeder en vader zijn vermoord en Teddy besluit om actie te ondernemen. Plots verschijnt er een vreemde man die volledig in het zwart gekleed is. Hij behandelt Dolores met weinig respect en wakkert zo de woede van Teddy aan. Teddy probeert zich te verweren en schiet op de man in het zwart. Helaas heeft dat weinig effect. Regel 1: je kan niet schieten op de menselijke gasten. Teddy kan de ‘nieuwkomer’ niet uit de weg ruimen en kijkt verschrokken toe. Wanneer de man in zwart vraagt of Teddy hem door het hoofd wil schieten. Teddy kan het niet. Regel 2 geldt hier: een host kan een levend wezen geen kwaad aandoen. De man in het zwart trekt Dolores met haar haren de schuur mee in en schiet Teddy dood. Een stervende Teddy kijkt toe hoe Dolores op een gruwelijke manier verkracht zal worden door de man in zwart…

Teddy, de revolverheld en Dolores, de boerendochter.

Opnieuw breekt er een nieuwe dag aan. De robots ook wel ‘hosts’ genoemd, lijken weer opgeknapt te zijn en spelen dezelfde rol als de dag voordien. Teddy en Dolores blijken zich niets te herinneren van wat er zich heeft afgespeeld. In Westeros zelf bevindt zich het controlepunt. In het controlepunt wordt heel Westeros in de gaten gehouden door menselijke medewerkers. Ook worden de hosts er geconstrueerd en worden de defecte hosts gemaakt. Bernard Lowe, die de hosts programmeerd heeft, houdt zich bezig met de herprogrammering van een vrouwelijke host, het hoertje ‘Clementine’. Clementine krijgt een update: namelijk rêverieën. Rêverieën zijn fijne, complexe lichaamsbewegingen. Door de rêverieën zijn de hosts in staat om kleine dingen te onthouden om zo de rêverie uit te kunnen veren. Elsie King staat Bernard Lowe bij en staat in voor het onderzoeken van vreemd gedrag bij de hosts. Ze schijnt ook erg gefascineerd te zijn in de vrouwelijke host, Clementine.

Bernard Lowe en Elsie King onderzoeken de hergeprogrammeerde hoer, Clementine

Bernard ontdekt vreemde activiteit van een host in de kelder van het controlepunt. Hij informeert Theresa Cullen hierover. Theresa onderzoekt namelijk de fouten in de verhaallijnen van de hosts. Bernard besluit om samen met Ashley Stubbs een kijkje te nemen in de kelder. Ashley Stubbs staat in voor de veiligheid van de mensen in het park en onderzoekt de interactie tussen mens en robot. In de kelder ontdekken Ashley en Bernard dokter Robert Ford (gespeeld door veteraan-acteur Hopkins). Robert Ford blijkt de oorzaak van het probleem te zijn want hij zit te praten met een defecte robot. De robot, oude Bil, blijkt één van de eerste hosts uit het park te zijn.

57f42e35bab8e_west2_1bv8b6s-1bv8bhl
Ashley Stubbs met Dolores.
mv5bnjg2mjqyntc0ml5bml5banbnxkftztgwnzy1mjg3ote-_v1_sy1000_cr006661000_al_
Medewerker Theresa Cullen onderzoekt de fouten in de verhaallijnen van de hosts.

Twee rijken bezoekers van Westworld beslissen om samen met de sheriff  naar de moordenaar Hector Escaton in de bergen te zoeken. Al vlug ontdekken de twee dat de sheriff zich vreemd gedraagt en blijft ‘hangen’. Het koppel keert dan maar terug naar de stad. De sheriff wordt onderzocht door het team.

Sinds de update gedragen er zich meer en meer hosts zich eigenaardig. Ze doen dingen die niet in hun script of verhaallijn stonden. De man in het zwart bezoekt ondertussen het saloon en ontvoert ’s avonds één van de hosts. Waarom hij dit doet is nog niet duidelijk. In het saloon gedragen de twee bandieten die eerder de vader en moeder van Dolores doodschoten zich ook al vreemd. Hun verhaallijnen lijken verwisseld te zijn. Volgens Theresa Cullen gaat het niet meer om een klein foutje, maar is dit het begin van een catastrofe.

De volgende ochtend zien we de man in het zwart terug in de bergen. Allicht wil hij zich verscholen houden voor de nauwlettende medewerkes in het controlepunt. De man in het zwart beslist om de schedel van de mannelijke host open te snijden. Is de man een pure sadist of wil hij meer te weten komen over het bestaan van de hosts?

De man in het zwart is op zoek naar antwoorden.

Zoals al eerder vernoemd, beginnen zich er meer en meer hosts vreemd te gedragen. We zagen hoe de vader van Dolores, Peter Abernathy, een foto van een menselijke gast opgraafde tijdens zijn werk op de boerderij. De robot begint zich vragen te stellen over het leven buiten Westworld en functioneert maar vreemdjes. Dolores vertrouwt het niet en gaat hulp halen in de stad. Daar ontmoet ze Teddy (alweer).

De stad blijkt niet zo veilig te zijn. De gevaarlijkste en gezochte bandiet, Hector Escaton en zijn vriendin, Armistice, bezoeken de stad ook om de bewoners de stuipen op het jagen. Dolores en Teddy verscholen zich ergens veilig in de stad. Hector en Armistice halen hun munitie tevoorschijn en schieten de hosts af. Hector overvalt het saloon dat geleid wordt door madame Maeve Millay. Hector Escaton en zijn vriendin Armistice worden al vlug overmeesterd door het menselijke koppel. De schrijver van de verhaallijnen, Lee Sizemore, vindt het maar niks. Hij had Escaton immers een geweldige speech gegeven, maar door zijn vroegtijdige dood komt er niets van in huis. Escaton stierf, maar niet zonder Teddy dodelijk te verwonden. Opnieuw sterft hij in de armen van zijn geliefde Dolores.

mv5bmtywmdq0njk1nl5bml5banbnxkftztgwmtg0mjg3ote-_v1_
De gezochte bandiet Hector Escaton en de madame van het saloon Maeve Millay
De brute vriendin van Hector Escaton, Armistice
De schrijver van de verhaallijnen, Lee Sizemore.

Het controlepunt komt erachter dat de vader van Dolores, Peter zich vreemd gedraagt. De twee hosts worden dan ook nauwkeurig onderzocht door de medewerkers. Dokter Ford ondervraagt Peter Abernathy en komt tot de conclusie dat Peter gedrag vanuit zijn vorig personage vertoont. Hij herhaalt quotes van de schrijver Shakespeare omdat hij voorheen een professor was. Peter Abernathy gedraagt zich bijzonder vijander tegen de mensheid, maar volgens dokter Ford is dit enkel een foutje in zijn verhaallijn.

Dolores wordt ook ondervraagd, maar dan door Ashley Stubbs. Er wordt gevraagd wat Dolores van haar wereld vindt. Dolores antwoordt dat ze de wereld een bijzonder mooie plek vindt en dat ze ervoor kiest om enkel het mooie te zien. Vervolgens vraagt Ashley of Dolores ooit zou liegen tegen haar makers. Dolores antwoordt dat ze dat nooit zou doen. Ten laatste vraagt hij of ze een levend wezen ooit kwaad zou doen. Dolores zegt van niet.

Ondertussen wordt de vader van Dolores, Peter, vervangen door een andere host. Peter krijgt een plaatsje bij de andere defecte hosts in de kelder van het controlepunt. De man in het zwart ontdekt een vreemd symbool in de schedel van de vermoorde host. Hij besluit dit verder te onderzoeken. Teddy blijkt zich beetje bij beetje te herinneren dat hij beschoten werd de dag voordien. Tenslotte landt er een vlieg op de nek van Dolores. Dolores mept de vlieg door. Of dit bewust of onbewust was, valt nog af te wachten.

De man in zwart snijdt de schedel van zijn slachtoffer open en ontdekt een vreemd symbool.
Het symbool in de schedel van de host.
mv5bmta0mjm3oti2ndbeqtjeqwpwz15bbwu4mdu1mze4nzkx-_v1_
Een host kan een levend wezen, hier gesymbolizeerd door een vlieg, geen kwaad aandoen.

Westworld’s première was uitstekend qua verhaallijn en intrige. De verhaallijn gaat vlot vooruit en de personages zijn interessant. Het acteerwerk is overigens ook geweldig. Anthony Hopkins (als Ford) en Evan Rachel Wood (als Dolores) zijn de hoogtepunten in de première. De soundtrack, onder leiding van Ramin Djawadi (die ook instaat voor de soundtrack van Game of Thrones) is prachtig. De locatie is prachtig. Westworld nam een sterke start en ik kijk uit naar de verdere ontwikkelingen in het verhaal.

Opmerkingen

— Dolores gaf aan dat ze nooit zou liegen en nooit een levend wezen kwaad zou doen. Ze loog dus wel want ze doodde een vlieg. Waarom loog ze tegen de mensheid? Heeft ze het door dat ze mens te vriend moet houden omdat ze anders uitgeschakeld zal worden?

— Vader Peter Abernathy gedroeg zich erg vijandig tegen de mensheid. Hij waarschuwt Dolores voor de mensheid en vertelt haar dat geweldadige lusten zullen uitmonden in een geweldadig einde. Bedoelt hij daarbij dat de robots uiteindelijk zullen rebelleren tegen de mensheid. Het eerste seizoen zal dit verder uitwijzen.

— Prachtige soundtrack! De introductie van Hector Escaton was geweldig. Herkende je ‘Paint it Black’ van de Rolling Stones tijdens de introductie?

— Door de nieuwe update hebben hosts rêverieën. Voor de rêverie te kunnen uitvoeren moeten ze de rêverie in de eerste plaats kunnen onthouden. Is dit de eerste stap naar een bewustzijn bij robots?

RESULTAAT